Gépjármű adóváltozás 2021

Tisztelt Adózók!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy 2021. január 01. napjától hatályba lép az egyes adótörvények módosításáról szóló 2020. évi CXVIII. törvény, mely az önkormányzati adóztatás területét érintő szabályozásokat is tartalmaz.

A leglényegesebb változás, hogy a 2021. évtől kezdődő gépjárműadó kötelezettséggel kapcsolatos ügyekben az állami adó- és vámhatóság jár el. A 2021. évtől kezdődő időszakra járó gépjárműadót a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) számlájára kell megfizetni, az adó- és vámhatóság 2021-ben kiadandó határozata alapján. A 2021 előtti időszakra vonatkozóan megállapított gépjárműadó kötelezettség esetében még az önkormányzati adóhatóság köteles eljárni, függetlenül attól, ha az adókötelezettséggel kapcsolatos fizetési határidő esetleg 2021-
re csúszik is.

A törvényi változás következtében tehát év elején a NAV minden érintettnek határozatot küld a fizetendő adóról, az aktuális fizetési határidőkről és az új gépjárműadó-bevételi számláról. A 2022. adóévtől már csak azok kapnak értesítést a NAV-tól, akiknél valami változás történt, például nőtt a személygépkocsi életkora, és emiatt a gépjárműadó összege csökkent.

A gépjárműadó első részletét 2021. április 15-éig, a második részletet 2021. szeptember 15-éig kell befizetni a 410-es adónemhez tartozó, 10032000-01079160 számú NAV Belföldi gépjárműadó bevételi számlára.

A változások nem befolyásolják a gépjárműadó alóli mentességeket. A 2020. december 31-én fennálló adómentességet és szüneteltetést az Hivatalunk adatszolgáltatása alapján a NAV hivatalból, automatikusan veszi figyelembe az adó kivetésénél. Jövőre a mentességet, a szüneteltetést és az adókedvezményt is a „GJADO adat- és változásbejelentő lap a gépjárműadó mentesség/kedvezmény/szüneteltetés igénybevételéhez” elnevezésű adatlapon lehet bejelenteni, amely legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő akalmazással (ONYA) küldhető be a NAV-hoz. A nyomtatvány papír alapon is elérhető majd a NAV központi ügyfélszolgálatain.

A 2020. december 31-éig keletkezett, változott vagy megszűnt adókötelezettséggel kapcsolatos kérdésekkel továbbra is az önkormányzatunk ügyintézőihez lehet fordulni, az ado@dunavarsany.hu levelezési címen vagy személyesen a 06/24-521-046, 06/24-521-050 telefonszámokon.

Dunavarsány, 2021. január 14.

dr. Szilágyi Ákos
jegyző